fredag 23 november 2007

Portvinstå

Efter en veckas lidande börjar nu min stortå återgå till sitt normala tillstånd. Gick till slut till en läkare som snabbt fastslog att jag drabbats av "La Goutte" som jag efter ivrigt sökande på nätet till slut kunde översätta till gikt eller som det populärt kallas portvinstå. Drabbad av en välfärdssjukdom helt enkelt. Dra ner på alkohol och köttkonsumtion var tipsen jag hittade på svenska nätsidor och givetvis att börja motionera, gå ner i vikt osv.

När folk i vår omgivning fick höra talas om diagnosen så kom nästa dråpslag. Den ena varningen efter den andra men inget att bry sig om förrän en person sa att tête de veau är inte alls att rekommendera till den som riskerar att drabbas av gikt, följt av diverse andra saker av livets goda ting som man inte gärna undvarar. Var givetvis tvungen att kolla upp detta på en fransk sjukvårdsida med frågor och svar och där blir det ännu värre, ostar, vin från Bourgogne, champagne mm skall uteslutas från kosten.

Nu är det bara att börja motionera och försöka få ner vikten. Att helt avstå från alla godsaker ser jag inte som ett alternativ men lite mindre portioner får det väl bli ett tag framöver. Om man nu skall dra ner på vinkonsumtionen så får det väl kompenseras med höjd kvalitet, men kanske inte från Bourgogne på ett tag.

Inga kommentarer: